Üdvözöllek a HUNGAROCAMION emlékoldalán!

1966 - 2006, 40 év, története csúcsán, fénykorában Európa egyik legnagyobb fuvarozási
vállalata volt, kishíján 2000 kamionnal. Emlékezzünk rá ezzel a honlappal, együtt!

  • button
img

Ha segítenél...
ötlettel, fotóval, bármivel, írj: info@hc-anno.hu

img

Facebook:
facebook.com

img

Kapcsolat:
E-mail a szerkesztőnek: info@hc-anno.hu

Scania LB 140 S34

A dübörgő legenda

 

Amikor az 1960-as évek végén a Scania bemutatta 350 lóerős, 14 literes, V8-as erőforrását, ez volt Európa legerősebb teherautó-motorja, és még hosszú évekig ezt a kiváltságot élvezhette. A V8-as tette a Scaniát az "Utak királyává".
A motor fejlesztése akkoriban kezdődött, amikor még elegendőnek tartották a 250 lóerőt. A Scania-Vabis mérnökei azonban felismerték, hogy hosszútávon ez a teljesítmény kevés lesz, főként a rönkszállításban és a nehézsúlyú nemzetközi fuvarozásban. Miért ne legyünk elsők a piacon, gondolták, és léptek egy merészet. Az 1962-ben született elképzelésük éppen egybevágott az 1968-ban bemutatott újgenerációs bulldog-fülke fejlesztési koncepciójával. Hiszen egy soros, nyolchengeres motor nem fért volna el a helytakarékos fülke alatt, ahogyan egy nagyobb soros, hathengeres sem.
A mérnökök ezért a V-elrendezés mellett döntöttek, amely akkora helyen elfér, mint a 11 literes, soros, hathengeres, ám száz lóerővel többet teljesít. Ennek eredményeként született meg az erős, de igen kompakt erőforrás, amely új kategóriát nyitott a motorok teljesítményében.
A fejlesztés során, az új motor erejének behangolása közben találták ki a mérnökök a "vezethetőség" kifejezést. A vezethetőség írja le a motor és az egész hajtáslánc viselkedését vezetés közben. A legnagyobb teljesítmény általában csak másodlagos fontosságú, ugyanis igazából a nyomatéki jelleg határozza meg, hogy a motor mennyire jól teljesít.
A Scania új, 14,2 literes, V8-as motorjához fogható még nem volt a dízelmotorok világában. Már eleve turbófeltöltősnek tervezték és hosszú élettartamúra méretezték.
A Scania LB140 típus gyorsan kivívta a piac elismerését. Nagy teljesítménye mellé már kis fordulatszámon is lapos nyomatékgörbe társult - kellemes és hatékony párosítás a nehézkategóriás járművekben. Sok tulajdonos a V8 emblémáért és a motor jellegzetes, erőt sugárzó dübörgéséért is rajongott. Mindez a páratlan tartóssággal és élettartammal gyorsan legendává avatta a 14 literes, V8-as motort.

A Hungarocamionnál 1977-es adat szerint 85 db LB 140-est tartottak számon, a rendszámmezők a következők voltak: VJ 18 26-18 50 és VJ 57 26-57 85. Dupladiffis változata a hegyek királya volt, nem volt ellenfele, igaz, ennek meg is volt az ára, üzemanyagnormája a típuskönyv szerint 52 l/100 km volt. Igazi svédhez méltó volt a kabin szigetelése is, a hiányzó állófűtés ellenére sem hűlt ki a kabin a téli reggelekre. Szerencsére a Kázmér és az F88-as Volvo mellett egy ilyen LB 140-est is sikerült megmenteni a HC-nél, egy dupladiffis vontatót újítottak fel és hoztak nagyon szép, eredeti állapotba.

Műszaki adatok:

Elrendezés: 90 fokos V8 Összlökettérfogat: 14,2 liter Furat x löket: 127 x 140 mm
Legnagyobb: teljesítmény 350 LE Nyomaték:1245 Nm

Scania Serie 4

Csőrős és nemcsőrös

 

1995 újabb generációváltást hozott a Scanianál, ennek eredménye lett a 4-es sorozat. Összességében a jelszó a kerekítés volt, ez jellemezte a külső és belső (műszerfal) formáit is. Lekerekedtek a vezetőfülke élei és a lökhárítókat is erre az áramvonalas stílusra alakították át. Ugyanezek a fejlesztések jelentek meg a Torpedon is, bár ezek szerepe egyre inkább visszaszorulóban volt. A 4-es széria vezetőfülke kínálata is igazodott a konkurenciához, alacsony, közepes és magas tetős kivitelt is lehetett rendelni belőle.
A 2000-ben bemutatott 16 literes V8-as teljesen új tervek alapján született meg, a Scania összes motorjára (9, 12, 13 és 16 literes) jellemző moduláris égéstér elve alkalmazásával. A 16 literes V8-as azóta az Euro 4 és Euro 5 minősítést is megszerezte. A csúcsváltozat jelenleg 620 lóerő teljesítménnyel és 3000 newtonméter nyomatékkal büszkélkedhet.

A HC-nél nem futott be nagy pályát ez a típus, mindössze 12 darabot szerzett be a vállalat, ebből 10 db normál változat, 2 db pedig Torpedo volt.
Ez utóbbival némi nehézség is adódott, külön kellett hozzá félpótkocsit csináltatni, nehogy túl hosszú legyen a szerelvény. A kisebb pót miatt pedig nagyon nehéz volt rá fuvart szerezni, sok helyre próbálták eladni, de a fentiek miatt ez nem ment könnyen.

Műszaki adatok:

Elrendezés: 90 fokos V8 Környezetvédelmi szint: Euro 3 Összlökettérfogat: 15,6 liter
Furat x löket: 127 x 154 mm Legnagyobb teljesítmény: 580 LE Nyomaték: 2700 Nm

Forrás: www.scania.hu, Wikipedia (DE)

Galéria - Scania