Üdvözöllek a HUNGAROCAMION emlékoldalán!

1966 - 2006, 40 év, története csúcsán, fénykorában Európa egyik legnagyobb fuvarozási
vállalata volt, kishíján 2000 kamionnal. Emlékezzünk rá ezzel a honlappal, együtt!

  • button
img

Ha segítenél...
ötlettel, fotóval, bármivel, írj: info@hc-anno.hu

img

Facebook:
facebook.com

img

Kapcsolat:
E-mail a szerkesztőnek: info@hc-anno.hu

Mercedes LPS

Az első minőségi kocsi a HC-nál

 

A Mercedes-Benz 1963-ban, a gömbölyű kabinos változat kifuttatása után vezette be a második generációs LPS-t, egy új, nagy teljesítményű motorral és a jellegzetes kocka alakú fülkével.
Ez volt az LP 1620-as. A Mercedes ekkor változtatta meg modelljei megnevezését is, úgy, hogy az első két szám az autó össztömegére utalt tonnában, míg az utolsó két számjegy a mindenkori teljesítmény tizedét jelölte.

Ugyanezt a számozási rendszert használja a Mercedes ma is. A fékek és a kormánymű minősége is sokat javult az elődhöz képest. 1964-ben mutatták be a frissített, OM300 sorozatú hathengeres soros dízelmotorokat, közvetlen befecskendezéssel. Üzemanyag felhasználás tekintetében ezek már jóval takarékosabbak voltak, mint elődeik. 1969-ben jelentek meg a nagyobb 8 és 10 hengeres, OM400 sorozatú V-motorok, az új nagyobb összsúlyú változatokban. Szintén ekkor vezették be a dönthető vezetőfülkét is, megkönnyítve ezzel a szervizelést és a karbantartást.

A HC-nél 1967-ben jelentek meg az első LPS-ek. Ezek már az úgynevezett "európa szerelvények" voltak, melyek megfeleltek a szigorú, nyugat európai előírásoknak is. Teherbírásuk 24 tonna volt, épp a duplája a régebbi típusoknál megszokott 12 tonnának. Az új kocsik már megjelenésükkel is a Hungarocamion által képviselt új, feltörekvő színvonalat képviselték, megbízhatóságukat pedig az a tény jellemezte a legjobban, hogy sok közülük még a '70-es évek derekán is szolgálatban állt.

Mercedes NG

Új generáció

 

A "New Generation", amelyet 1973-ban vezettek be, teljesen új megjelenést hozott magával.

A 1974-es 600 milliméterrel hosszabb Sleeper Cab után 1977-ben az utastér már három különböző változatban volt elérhető: rövid fülke és az S-vezetőfülke, az úgynevezett közepes hosszúságú fülke (M-CAB) kis hátsó oldalablakokkal, valamint a korábban hosszú távolságokra kifejlesztett változat, az L-fülke két ággyal.

NG 80
1980-tól az NG-khez új motorokat kínáltak 130 LE-től 375 LE-s tejesítményig. A külsőn nem voltak jelentős változások, a feliratok és a tükörházak fekete szín kaptak. Új fülkeváltozatokat vezttek be, ilyen volt az L és GR fülke és a Sleeper Cab is frissítésre került.

NG 85
A harmadik és egyben utolsó modellfrissítés 1985-ben jelent meg. Ekkor alkalmazták először az elektro-pneumatikus rendszerű sebességváltót (Electronic Power Shift, EPS) is. A motorpaletta ismételten frissült, a legerősebb motor a V8-as turbófeltöltős OM 442 LA volt 320 kW/435 LE teljesítménnyel. A külsőt csak apró változások érintették, például az új járműveket kisebb, ezüst színű, téglalap alakú névtáblával látták el. A műszerfalon a korábbi nyomógombokat több és modernebb billenőkapcsoló váltotta fel.

Az NG sorozat tagjai voltak a Hungarocamion legendás Le-Po-Pó szerelvényei is. A kissé frivolnak hangzó elnevezés a következőkre utal: légrugós, ponyvás, pótkocsis. Sokak szeint a HC legszebb kocsijai voltak akkoriban, megbízhatóságukkal, a konkurens típusoknál kedvezőbb árukkal nagy népszerűségre tettek szert a cégnél. A sorozat különböző változatai a '80-as évek derekára elérték a 700 körüli darabszámot, ami 1985-ben már a teljes járműállomány nem egészen harmad részét jelentette. Dupladiffis változata általános vélekedés szerint a HC akkori legjobb kocsija volt, nem nagyon akadt olyan akadály vagy időjárási körülmény, ami megállásra kényszerítette volna.

Mercedes SK

Schwere Klasse

 

Az "SK" volt a Daimler-Benz nehéz-teherautó sorozata a '80-as, '90-es években, ez a széria váltotta az NG-ket 1988-ban.

Az SK rövidítés analógiájára a könnyű teherautó sorozat jelölésére beveztték az LK betűkombinációt.
A Mercedes-SK modelleket sorozatban 1988-1998 között gyártottak, utódjuk a Mercedes-Benz Actros lett, melyet már az SK sorozattal párhuzamosan kínáltak 1996 óta.
A fülke alig különbözött az NG-knél már megszokottól, például a hűtőrács és a terelőlemezek az SK fülkéken optikailag szorosabb kapcsolatban álltak.

A Hungarocamion is folyamatosan cserélte le a régi NG-ket az új SK sorozat tagjaira, létezett belőlük ponyvás-pótkocsis, nyerges-színpados és tandem-pótkocsis változat is a HC-nál. A cégnél a leginkább elterjedt típus az SK sorozatból a 1735-ös és a pótos 2435-ös volt, ezek keskenyfülkés kocsik voltak, ellenben a szintén állományban levő 1838-assal.

Az SK-kat az Actrosok válthatták volna a Hungarocamionnál is, de ez a generációváltás valamiért elmaradt. A 2000-es évek elején egyetlen nyerges és néhány pótkocsis Actros érkezett csak a vállalathoz, így szerepük az egyre bővülő Volvo FH flotta mellett igencsak elenyésző maradt.
A Hungarocamion rendelkezett tehát egy darab első-generációs nyerges Mercdes-Benz Actrosszal is (ez full extrás volt, bemutató darab, hagyományos sötétzöld színnel). A fent leírtak szerint érkezett 15 darab tandem pótos változat is a vállalathoz. A pótósok megérkezésüket követően főként törökországi utakra voltak beosztva, később ezeket hasonló felépítésű Volvokkal váltották fel. Az Actrosok tandem pótjai az utolsó magyar gyártású Hódgép darabok voltak, ezek után a Volvok már Schmitz pótkocsikat kaptak és a cég nem is rendelt több Hódgépet. (Ennek ugyanis az üres tömege 1,5 tonnával nehezebb volt német társaikénál.)

Forrás: Wikipedia (DE), Kiss Gábor

Galéria - Mercedes Benz