Üdvözöllek a HUNGAROCAMION emlékoldalán!

1966 - 2006, 40 év, története csúcsán, fénykorában Európa egyik legnagyobb fuvarozási
vállalata volt, kishíján 2000 kamionnal. Emlékezzünk rá ezzel a honlappal, együtt!

  • button
img

Ha segítenél...
ötlettel, fotóval, bármivel, írj: info@hc-anno.hu

img

Facebook:
facebook.com

img

Kapcsolat:
E-mail a szerkesztőnek: info@hc-anno.hu

Liaz 110.571

Nem bírták a strapát...

 

A Liazok a '80-as évekre viszonylag elfogadott és ismert szereplői lettek a magyar közúti árufuvarozásnak. Jobbára a Volán vállalatok gépkocsiparkjaiban lehett megtalálni őket, főként pótos és nyerges kivitelben. A Rábák mellett akkoriban a Liazok voltak a Volánok külföldre irányúló járatainak fő típusai. A HC-hoz talán érthető okok miatt nem nagyon fértek, férhettek be, annál is inkább érdekes momentum, hogy mindezek ellenére a cégnél mégis megfordult belőlük néhány példány. Az 1980-as évek végén az akkor még létező KGST-n belüli "szocialista összefogás és barátság" eredményeképpen érkeztek meg a Liaz 110-esek a Hungarocamionhoz.

A felső cégvezetés szorgalmazta kipróbálásukat, bár már a kezdetekkor sejteni lehtett, hogy nem lesznek hosszú életűek a próbára hozott kocsik a vállalatnál. Több forrás szerint is mindösszesen csak 3 db került a céghez az V. osztályra.

A kocsik 1987-es szerződés szerint, a következő évben, kis mértékű nyeregpozíció módosítás után kerültek a nemzetközi forgalomba, ezzel lettek alkalmasak a laprugós nyergesvontatók által használt félpótkocsik vontatására. 1 év vagy 100 ezer km próbaidő várt volna rájuk. Már 30 ezer km után kialakult a sommás vélemény a kísérlettel megbízott fejlesztési osztályon: a kocsik alkalmatlanok a HC által támasztott követelmények teljesítésére. A fejlesztőmérnökök szerint az üzembiztonság és a megbízhatóság terén kellett volna a típusnak jelentős mértékben javulnia, ezeken kívül a gyártónak változtatni kellett volna a sebességváltó és a hátsó híd kialakításán is. Még az sem lendítette előre a típus helyzetét, hogy az ára mindössze még a Rábákénak is csak a harmada volt, a HC egyszerűen nem merte a fuvarok pontos célba juttatását kockáztatni egy ennyire megbízhatatlan típus rendszeresítésével. Pedig a jó szándék megvolt (legalábbis a cégvezetés részeről), a vezérigazgató meg a cseh gyárba is elutazott, hogy ott egyeztessen a Skoda Művek vezetésével, akik hajlandóak is lettek volna a kért javítások és változtatások megvalósítására.
Hiába volt mindez, ha azok nem akarták, hogy több Liaz jöjjön, akiknek dolgozniuk kellett volna velük... Egy akkori jellemző vélemény pontosan fogalmaz a helyzettel kapcsolatban: "Szegény Liazok, mennyit kaptak az arcukra, csak be ne váljanak. Azt hiszem a történelem leghamarabb tönkretett autói voltak..."

További visszaemlékezések szerint "... a '88-os BNV-ről kellett elhoznia a kocsikat a HC-nek, tesztjárműnek küldték őket. A legnagyobb "előnyük" az volt, hogy sehol sem lehetett alkatrészt kapni hozzájuk, talán még kerékanyát sem. Az V. osztályon a rovott múltú gépkocsivezetőknek ezek voltak a büntető-autóik. Ennek megfelelően ütötték-vágták őket rendesen, állítólag már csak azért is, hogy még véletlenül se hozzanak még többet a céghez... A HÓDGÉP készített Angliába 4.8 m magas autószállító pótokat, ezekkel a Liazokkal húzgálták ki őket és szólóban tértek haza a traktorok az NDK-n keresztül. Na, ez volt a szívás... "

"Egy trieszti raklap fuvar alkalmával, gyakorlatilag újonnan, már kitört egy lapát a ventillátorból, a lerakón a mázsánál, üresen, a pótkocsi segédrugói pedig kiestek. A már meglevő visszfuvar ellenére rakomány nélkül kellett hazajönni vele, a műszak hazahozatta a kocsit és rögtön visszaadta a cseheknek..."

További sorsukról keveset tudni, egyesek szerint magánvállalkozóhoz kerültek, de annyi közük azért maradt a Hungarocamionhoz, hogy a fuvarjaikat továbbra is a HC-tól kapták, főként ukrán és orosz járatokat teljesítettek. Más vélemények (lásd fent) azt mondták, a sok herce-hurca után egyből visszakerültek a gyártóhoz Csehszkovákiába.

Forrás: Csala János, Bakonyi József, Szabados Ferenc

Műszaki adatok

Alváz típusa: LIAZ 110.571
Motor: MS 640
Közvetlen befecskendezéses, vízhűtéses, négyütemű diesel motor
Hengerszám: 6
Hengerelrendezés: soros, álló
Össz. lökettérfogat (cm3): 11.940
Névl. teljesítmény (kW): 235
Névl. fordulatszám (1/min.): 2000
Maximális forgatónyomaték (Nm): 1290
Végsebesség (km/h): 98
Váltó: PRAGA 9P140, Fokozatok száma: 9 + 1
Fékrendszer: 2 körös nyomólégfék


Galéria - Liaz