Üdvözöllek a HUNGAROCAMION emlékoldalán!

1966 - 2006, 40 év, története csúcsán, fénykorában Európa egyik legnagyobb fuvarozási
vállalata volt, kishíján 2000 kamionnal. Emlékezzünk rá ezzel a honlappal, együtt!

  • button
img

Ha segítenél...
ötlettel, fotóval, bármivel, írj: info@hc-anno.hu

img

Facebook:
facebook.com

img

Kapcsolat:
E-mail a szerkesztőnek: info@hc-anno.hu

Leányvállalatok

A cégcsoport további tagjai

 

TRANSCAMION

A Transcamion fő feladata és tevékenységi köre a cégcsoproton belül a belföldi fuvarozás és szállítmányozás volt.
Ezen kívül gépjárműbérbeadással, speciális fuvarozással (eszközök, árufajták), ömlesztett áruk fuvarozásával foglalkozott a legnagyobb belföldi leányvállalat. Saját flottával rendelkezett, melyet főként a HC-tól kikerült kocsik alkottak, de a speciális és terítő fuvarozás megkívánta az ezekhez megfelelő autók üzemeltetését is.
A Transcamion központja a Balkán utcában volt, a cég továbbá három belföldi kirendeltséggel is rendelkezett, ezek Miskolcon, Kaposváron és Veszprémben voltak megtalálhatók.

 

HUNGAROCAMION SPEZIALTRANSPORT

A túlsúlyos vagy túlméretes áruk mozgatására, szállítására valamint rögzítésére szakosodott HC egység volt a HST. Mindezt tették kül- és belföldön, hagyományos és speciális kamionokkal egyaránt, közúton vagy kombinálva (RoRo) a megrendelő igényei szerinti variációkban. Feladatuk között szerepelt még speciális nehézáruk fel- és lerakodása, valamint alapra helyezése. Külföldi partnerek és megrendelők számára a túlméretes és túlsúlyos áruk szállítására vonatkozó engedélyeket is a HST-n keresztül lehetett megszerezni.
A részleg járműveinek maximális teherbírása 200 tonna körül mozgott.

 

HUNGAROCARGO

A Hungarocargo a HC nemzetközi szállítmányozó leányvállalata volt, melynek fő feladata a légi, közúti, vasúti és tengerentúli fuvarszervezés illetve a konténerforgalom szervezése és lebonyolítása volt. A leányvállalat önálló budapesti és bécsi irodával rendelkezett.

 

HUNGAROCAMION TRAVELS

A HC utazási irodája teljeskörű idegenforgalmi szolgáltatást nyújtott megrendelőinek. Ebbe beletartozott a Magyarország területén történő programszervezés, szobafoglalás, pénzváltás és a nemzetközi kompjegy értékesítés is. Vállalták külföldi utazási irodák képviseletét is.
A Hungarocamion Travels saját, magas színvonalú autóbuszparkkal is rendelkezett, melynek alapját a kor elvárásainak maximálisan megfelelő Mercedes, Iveco és Ikarus típusok adták.


 

Vegyesvállalatok, partnercégek

A sokat emlegetett Peklar és társai

 

PEKLAR Transport GmbH

A PEKLAR Transport GmbH a Hungarocamion osztrák leányvállalata volt 1972-től egészen 1993-ig. A Hungarocamion 20 kocsival vásárolta meg a céget az osztrák tulajdonostól, a vállalat központja Bécsben volt és főként közel-keleti fuvarokat bonyolított, többnyire Volvo típusú kocsikkal (kezdetben F88/89 később F12). A Peklar mindvégig megmaradt osztrák bejegyzésű cégnek, de a tulajdonos a HC, az ott dolgozó sofőrök pedig mind magyarok voltak.

Moldova György "A pénz szaga" című könyvében így ír a Peklarról:

Tulajdonképpen mit jelent az, hogy Peklar? Milyen cég ez?
De nem írod meg?
Hogy képzeled?!
Szóval ez a cég valaha az osztrák Peklar család tulajdonába tartozott. A család feje, ha jól tudom, Alois Peklarnak hívták, indította el annak idején a "Mozart Express" járatait, amelyen Bécsből elindulva egészen Párizsig szállították a teherárukat, sőt később Angliába is vittek fuvarokat - mikor az még nagy dolognak számított. Peklar bátyánk nem tartott nagy személyzetet: a felesége segített neki meg a lánya. Mikor az öreg Peklarék már benne jártak a korban, és a lányuk is férjhez ment, egyszerűen nem volt, aki tovább vigye a boltot. Az öreg Peklar végrehajtott egy nagy pénzügyi manővert, levitte az egész vállalat értékét formailag a nullára, és bejelentette az unalmast. Akkor jött a Hungarocamion, és 1 schillingért megvette az egész vállalatot.
Ezt hogy érted?
Úgy, ahogy mondom: egy schillingért! Persze át kellett vállalni minden adósságot, amik állítólag 12 millió schilling fölött jártak és más egyéb terheket is. Ezentúl mi csináltuk tovább az ipart a régi Peklar firmával.
Megéri?
Én nem látok bele a könyvekbe, de gondold meg: elméletileg osztrák cégnek számítunk, az ő tarifájuk szerint vállalunk fuvart, úgy is adózunk, a nyereséget meg gondolom, hazamentik valahogy. Egyébként nemcsak egy ilyen cég van: félig-meddig magyar érdekeltség a Bautrans, a Bicotrans hogy nehezebben lehessen kitalálni, piros-fehér-zöld szalag van festve rá, Olaszországban az Eurocar és így tovább lehetne sorolni. A vezetők mind magyarok...
Úgy érted, hogy magyar állampolgárok is?
Úgy. A Hungarocamion a legjobb sofőreit küldi ki ide, és igyekszik tartani is a színvonalat. Létezik egy olyan mondás, hogy: "Ha a Peklarnál baj van egy kamionnal, megy a szemétbe, ha baj van a sofőrrel, megy vissza a Hungarocamionhoz!"
Csak magyar sofőrök dolgoznak a cégnél?
Nem, kell tartanunk néhány osztrák pilótát is. Nemcsak a forma kedvéért, de befuthat mondjuk egy szaúd-arábiai fuvar is, márpedig oda nem engednek be olyan sofőrt, aki egy kommunista ország állampolgára. Egyébként minden úgy folyik nálunk, mint egy szabályos osztrák cégnél, a múltkor például az illetékesek közölték velünk, hogy Ausztriában minden munkás szervezett dolgozó kell hogy legyen, a Peklar magyar sofőrei is, holnap délig vagy belépünk a szakszervezetbe, vagy nem dolgozhatunk tovább. Mindenki tudta, hogy egy sárga szakszervezetről van szó, ide lépjek be én, a harminc éve kommunista párttag és a többi hozzám hasonló? Mit csináljunk? Beszéltünk Pesttel, a főnökök úgy döntöttek, hogy csatlakozzunk nyugodtan.
Egy sofőr a Peklarnál jobban megtalálja a számítását, mint a Hungarocamionnál?
Jobban. A napidíjunkat mindig schillingben vagy nyugatnémet márkában kapjuk meg, otthon Magyarországon is. Nagyobb vámkedvezményünk van, nincs limitálva, mint a többi kamionosnak.

 

EUROCAR

A trieszti bejegyzésű, olasz-magyar tulajdonú EUROCAR 1970. január elsejével kezdte meg működését. A HC 55 %-os többségi tulajdonos volt a cégben, a további részvényesek a Terimpex, a Finporto és a Centralsped voltak. Fuvarjaik kezdetben a Terimpex hússzállítmányaira korlátozódtak, de később sokminden mást is szállítottak. Az EUROCAR eleinte szoros kapcsolatban állt a HC-val, később már igyekeztek saját lábra állni, a járatok elsősorban olasz, osztrák és magyar cégek áruit szállították. Gépkocsiparkjuk elsősorban hűtős szerelvényekből állt, de a trieszti kikötő robbanásszerű fejlődésével az EUROCAR-nál is megjelentek a speciális, konténeres kamionok.

 

HUNGAROLUX

A Hungarolux GmbH 1989 áprilisában alakult, 60/40 százalék arányban a Hungarocamion és a belga Ziegler S.A. szállítmányozó cég tulajdonaként. A leányvállalat székhelye Luxemburg egy kisvárosában volt megtalálható. A cég kezdetben a HC-tól bérelt kocsikat, majd nemsokra rá megérkezett az első 20 db hófehér, lízingelt Volvo F12, Schmitz hűtőpótkocsival. Késöbb a flotta darabszáma felfutott 40-re, ekkor már az összes szerelvény a cég saját tulajdonát képezte. A munkamorál és a tempó a kezdetektől fogva itt is nyugat európai volt, ez eleinte okozott némi zavart a gépkocsivezetők körében, de gyorsan kialakult a megbízható "törzsgárda". A cég már az első évtől nyereségesen működött, ennek átmenetileg az 1991-es öbölválság vetett véget...

A teljes cikk ide kattintva letölthető

 

Iráni-Magyar Közlekedési Társaság (IMT)

A történet az 1970-es évek elejének hirtelen emelkedő olajárával kezdődött. A közel-keleti térség államai a megnövekedett belső kereslet miatt nagy tömegben kezdtek el árukat importálni. A folyamattal körülbelül egy időben az európai közösség importkorlátozásai miatt (pl. 1975-ben a hűtött áruval kapcsolatban) a magyar, de más kelet-európai cégek is nehezebben tudtak szállítani Nyugat-Európába. Célszerűnek tűnt tehát kelet felé terjeszkedni - kiemelten Törökország, Irán, néhány arab állam irányába -, hogy a kiesett nyereséget pótolják. A HC már 1971-ben is rendezett önálló, reprezentációs célú koktélpartyt Teheránban, 1972-ben pedig részt vett a részben vállalati finanszírozású Magyar Heteken Iránban...

A tanulmány szerzője: Szabó Attila

A teljes cikk ide kattintva letölthető

 

A fenti cikkek PDF formátumban tölthetők le!
A PDF fájlok olvasásához Acrobat Reader szükséges!
A letöltéshez kattints az alábbi ikonra, majd a megjelenő lapon jobb egérgombbal a "Download" linkre és válaszd a "Cél mentése más néven" opciót!



Galéria - Leányvállaltok, partnercégek