Üdvözöllek a HUNGAROCAMION emlékoldalán!

1966 - 2006, 40 év, története csúcsán, fénykorában Európa egyik legnagyobb fuvarozási
vállalata volt, kishíján 2000 kamionnal. Emlékezzünk rá ezzel a honlappal, együtt!

  • button
img

Ha segítenél...
ötlettel, fotóval, bármivel, írj: info@hc-anno.hu

img

Facebook:
facebook.com

img

Kapcsolat:
E-mail a szerkesztőnek: info@hc-anno.hu

Iveco Turbostar

Az olasz bajnok

 

Az Iveco 1984-ben teljesen új típust vezetett be a közúti áruszállító tehergépjárművek piacára, melynek a Turbostar nevet adta.
A Turbostart a korábbi sorozat, az Iveco Turbo örököseként mutatták be. Kezdetben két eltérő verziót kínáltak, a 190.33-at és a 190.42-t. Az előbbi 6 hengeres, soros, töltőlevegő hűtővel ellátott turbómotorja 13798 cm3 hengerűrtartalmú, 330 LE teljesítményű volt, az erősebb, 8-hengeres turbófeltöltéses, 17174 cm3-s változat 420 LE-t tudott.

Az új típus a kamionos szaklapok által elvégzett teszteken jó kritikákat kapott, ilyen volt például az olasz Tuttotrasporti, amely 1985 februárjában a következő pozitív tulajdonságait emelte ki: jobb, erősebb a motorja és az utastér új beállítási lehetőségei nagyobb kényelmet biztosítanak a Turbostarnak, mint elődjének.

1987-ben jelent meg a 190.36, mely továbbfejlesztett motort kapott, majd 1989-ben jött a 190.48 változat, 480 LE-vel, új "ZF" váltóval és modernebb, speciális külsővel, oldalsó szoknyákkal és spoilerekkel.
Az egész sorozatot az 1993-ban bevezetett Iveco Eurostar váltotta le.

A Hungarocamionnál az első Turbostarok a '80-as évek második felében jelentek meg és viszonylag hamar, az évtized végére már el is érték a majd' 300-as darabszámot. Megjelenésükben, műszaki tartalmukban teljesen új irányvonalat képviseltek, modern, légterelőkkel bőven ellátott, kényelmes fülkéjükkel már előrevetítették a '90-es évek színvonalát. Egyetlen komolyabb probléma akadt velük csak, hamar elkezdtek rozsdásodni... De sokak véleménye szerint, ha megfelelően gondoskodtak róluk, meghálálták és hajlandóak voltak "kimenni a világból is"...

Az legelső (3 db) 190.33-as Turbostarok nem a szokásos HC zöld kabinnal érkeztek, világosabb színük elég furcsán hatott a hagyományos színű kocsik mellett. Ezeket közvetlenül egy kiállításról hozták el, ugyanis ekkor már megvolt a későbbi darabokra a megrendelés a Hungarocamiontól, csak akkor még folyt azok gyártása. Az Iveco azonban ezt három világoszöld traktort átadta kedvezményes áron a Hungarocamion-nak, így a kiállítás végén HC gépkocsivezetők hozhatták azokat el Magyarországra. Ezeket használták a cégnél tesztelésre, illetve néhány módosítást ezeknek a segítségével kértek a gyártótól.
Takarékos gépek voltak, hosszabb főáttételükkel (1200 1/min - 100 km/h) egy angol fuvar alkalmával kb. 150-200 literrel kevesebb üzemanyagot kértek el, mint az akkori 1633-as Mercedesek.
Egy érdekes anekdota is kapcsolódik az első HC-s Ivecokhoz: "Az első IVECO sokak szerint hibás széria volt, - TÚL HUZATOS VOLT A FÜLKE, VAGY RAGASZTÓS MARADT A KORMÁNY - mert megkapták a RÁBÁSOK és azt vettük észre, hogy akik addig messziről köszöntek, azok most nem tudják felemelni a kezüket."

A HC-nál a Turbostar szinte minden változata előfordult: nyerges hűtős, nyerges ponyvás, nyerges színpados, ponyvás pótkocsis, transzmaximál.
A 190.33 4x2 és a 190.36 4x2 típusoktól 1994-ben, 7 évesen vált meg a cég, darabjáért akkori áron 1 - 1,5 millió forint közötti összeget kértek.

Műszaki adatok:

  • 190.33
    Gyártási idő: 1984-1987 Hengerűrtartalom: 13.798 cm3 Teljesítmény: 330 LE 1.800 ford / percnélMaximális forgatónyomaték: 1.700 Nm 1.000 ford / percnél
  • 190.36, 240.36, 260.36
    Gyártási idő: 1987-1990 Hengerűrtartalom:13.798 cm3 Teljesítmény: 360 LE 1.800 ford / percnél Maximális forgatónyomaték: 1.766 Nm 1.000 ford / percnél
  • 190.36/38, 240.36/38, 260.36/38
    Gyártási idő: 1990-1993 Hengerűrtartalom: 13.798 cm3 Teljesítmény: 377 LE 1.800 ford / percnél Maximális forgatónyomaték: 1.800 Nm 1.000 ford / percnél

Iveco Eurostar

Az olasz bajnok - vol. 2.

 

Az Iveco a '90-es évek elején teljesen megújította modellpalettáját: 1993-ban az Eurostar harmadikként követte a már bemutatott Eurocargo-t (1991) és Eurotech-et (1992).
Kezdetben három motorverzió szerepelt a listán: a 6 hengeres 375 lóerős, a már jól ismert 420 lóerős, és a 8 hengeres, 514 lóerős változat alkotta a kínálatot.
1995-ben egy teljesen új motorvariáns érkezett, mely nagy szerepet játszott az Eurostar sorozat későbbi sikereiben. Az új, 6 hengeres, soros, 13798 cm3-es erőforrás 469 LE-t teljesített 1800 ford / percnél.

További újdonságot jelentett az úgynevezett "EuroTronic" váltó, mely az Iveco és a ZF együttműködéséből született.
1998 és 1999 között újabb áttörés következett a sorozat életében, ez volt a Cursor motorok bevezetése. Ezek az új erőforrások könnyedén teljesítették kezdetben az Euro 2-es, később az Euro 3-as környezetvédelmi normákat is.
Négyenféle kabinváltozat biztosította a maximális kényelmet, melyek számtalan variációs lehetőséget és teljes testreszabhatóságot biztosítottak a leendő tulajdonosok számára.

Az európai premier után, 1993-tól az Eurostar sorozat tagjai folyamatosan érkeztek a HC-hoz is. Az első 30 darabos szériával a Hungarocamion volt az Eurostar első kelet-európai vevője. Az ekkor beszerzett autók Euro 2-es, 420 LE-s motorral és középmagas fülkével érkeztek. Ezek a kocsik a szárazárus fuvarozási egységhez kerültek a Cinkotai útra és főként iráni és oroszországi járatokra osztották be őket.
Az új Ivecok száma 1997-re elérte a 147 darabot. A cégnél főként tandem szerelvények futottak, de előfordult jónéhány nyerges kocsi is. Ezek némelyike már meg sem kapta a "kincstári zöldet", fehér színű fülkéjükkel előrevetítették a 2000-es évek, hagyományoktól elrugaszkodó színezési (vagy nem színezési) irányvonalát.

Forrás: Wikipedia (IT), Csala János, Varga István, Kiss Gábor

Galéria - Iveco