Üdvözöllek a HUNGAROCAMION emlékoldalán!

1966 - 2006, 40 év, története csúcsán, fénykorában Európa egyik legnagyobb fuvarozási
vállalata volt, kishíján 2000 kamionnal. Emlékezzünk rá ezzel a honlappal, együtt!

  • button
img

Ha segítenél...
ötlettel, fotóval, bármivel, írj: info@hc-anno.hu

img

Facebook:
facebook.com

img

Kapcsolat:
E-mail a szerkesztőnek: info@hc-anno.hu

DAF 95

Holland igavonó

 

A DAF 95-ös modellje 1987-ben jelent meg az európai teherautó piacon.
A DAF 95 a következő kivitelekben volt elérhető: nappali fülke (DAF FT 95), alvó, topsleeper, hálófülke magasított tetővel (Space Cab) és az extra tágas fejtérrel rendelkező Super Space Cab.
Az új modell minden nehézség nélkül teljesítette a híres svéd biztonsági próbát, sőt 1988-ban elnyerte a "Truck of the Year" kitűntető címet is!
A DAF 95 az 1987-es IAA-n jelent meg első alkalommal a nyilvánosság előtt, ez a modell a már ismert 11,6 literes ATi DAF 6 hengeres motorral készült. A bemutató után a program keretében 3 különböző teljesítményű változatot fejlesztettek ki, amelyek a következő teljesítménnyel bírtak: 310, 350 és 380 LE.
1990-ben kismértékű modellfrissítés következett, mely a következő újításokat tartalmazta: új első lökhárító, frissített DAF-embléma és megnövelt teljesítményű motorok (rendre 330, 360 és 400 LE). Két évvel később, 1992-ben érkezett egy új, még erősebb, 430 lóerős változat is. Végül 1994-ben a típus egy speciális változata, a Super Space Cab 95.500 zárta a sort, 14 literes 507 lóerős 6 hengeres Cummins dízelmotorral.
Ez a hatalmas erő csak a Super Space Cabbel volt elérhető, később már ehhez a fülketípushoz is lehetett kevésbé izmos erőforrásokat rendelni.
E modellre alapozva készítette el a DAF az új 95 XF változatot 1997-ben, ezt csak 2002-ben követte az XF sorozat. 2005 végén jött az XF105, amely a sorozat új zászlóshajója lett. A motorok ebben a modellben már megfeleltek a legszigorúbb Euro 5-ös emissziós normáknak is.

A típus a HC-nál az 1990-es évek közepén jelent meg, egészen pontosan '95 és '96 fordulóján érkeztek meg az első 95-ösök. Előtte a HC-nál még nem fordultak meg DAF-ok, pedig a Rábák motorjai révén a cégnek volt DAF-os tapasztalata. A DAF 95-ös szériája a Hungarocamion-nál először mindössze egyetlen egy példányban volt megtalálható. Ennek az egy példánynak azonban rögtön két fontos tulajdonsága is volt. Az első az, hogy ez a kocsi fekete kabinnal készült, és ez volt az első mega szerelvény a Hungarocamion történetében, azaz "kiskerekes" volt. Ennek megfelelően egy saját pótkocsit is vásároltak hozzá a cégnél. Érdekes módón az utána következő - már széria zöld HC-s - traktorok egytől egyik normál "nagy kerekes" kivitelűek voltak, de ez azért volt így, mert még nagy számban rendszerben voltak az úgynevezett színpados pótkocsik is. Ezeket váltotta fel a HC-s DAF-ok következő, már az XF-es sorozathoz tartozó "Low Deck" típusú szériája, amelyek már fehér színű kabinnal készültek.
Először fordult elő az is, hogy a vásárlás előtt a vállalat sofőrjei kipróbálhatták a típust és véleményüket később a végleges specifikáció kialakításánál figyelembe is vették. Egy 40 tonnás szerelvényt a holland autópályán maga a HC vezérigazgatója is kipróbálhatott. A kocsik végül 400 LE-s, Euro 2-es erőforrással és légkondícionált, magasított fülkével érkeztek meg a vállalathoz. Az évtized második felére viszonylag nagyobb flottát tartott üzemben a cég belőlük, a kocsik száma 1997-ben elérte a 177-et.

DAF 95 XF / XF

Holland igavonó - újratöltve

 

A piac jól fogadta 95 XF-et, de szükség volt a folyamatos fejlesztésre, mert főként a MAN TGA és a Mercedes-Benz Actros erős konkurenciát jelentettek a típus számára. E munka eredménye lett az XF sorozat, melyet 2002-ben mutattak be. Az XF a 95-ös logikus továbbfejlesztése volt, természetesen minden téren a 2000-es évek igényeihez igazítva.
2005 augusztusában a DAF felismerte, hogy szükséges a viszonylag friss XF-en is tovább dolgozni a fent említett versenytársak miatt. Ez a továbbgondolt modell volt az XF 105, amit a 2005-ös Haszonjármű Show-n mutattak be. Úgy tűnik, hogy az aktuális XF105 utódja 2012-ben kerül bevezetésre, mely már az Euro 6-os környezetvédelmi előírásoknak is megfelelő motorral fog rendelkezni.
Jelenleg az XF az alább változatokban rendelhető: Comfort Cab, Space Cab, Super Space Cab
A jelenlegi MX motorok 3 teljesítmény osztályban állnak rendelkezésre, 410 LE, 460 LE és 510 LE. Az XF bevezetése után 4 névleges teljesítmény csoport alakult ki: 380 LE, 430 LE, 480 LE és 530 LE. Ez utóbbi változatot nem a DAF fejlesztette ki, a legerősebb erőforrásokat a Cummins-tól vásárolták.

2002 után a Hungarocamion is folyamatosan szerezte be az új XF-eket. Az új trendnek megfelelően már ezek is fehér színben érkeztek. Azért lettek ezek az autók fehér színűek, mert a DAF - és ez általában ma is igaz - ezzel a "színnel" olcsóbban tudta adni a kocsikat, mint a hagyományos sötétzölddel. Mivel ekkoriban a HC eléggé nehéz anyagi helyzetben volt, ráadásul a teljes gépparkot csak lízingelte (CIB lízing) így be kellett érni a fehér színnel.
A HC-s sofőrök szerettek velük dolgozni, a szó jó értelmében vett egyszerűségük és műszaki megbízhatóságuk miatt. A kényelmes Space Cab fülke pedig a legmagasabb elvárásokat is kielégítette.

Forrás: Wikipedia (NL), Kiss Gábor

Galéria - DAF